Back to home
Laksefiske

Tilbakeblikk i Vikedalselva

Vikedalselva finner vi i Vindafjord kommune i Rogaland. Elva har ca 10km med fiskevald. Elva renner forholdsvis rolig med dype høler avbryt av 4 fosser og et sammenhengene strykparti på ca 1km. Elva renner ut i bygda som naturlig nok heter Vikedal. Her er det mer enn nok muligheter til overnatting. I vikedal fins 3 campingplasser. Hvis du har lyst å begynne med elvefiske, er Vikedalselva en flott elv å begynne med. Her trenger du ikke være ekspert i verken fluekasting eller vanlig kasting med haspel stang for å fiske godt. Elva er ikke mer enn 10-25 meter bred. Fiskekort de de fleste vald fås kjøpt på den lokale Joker butikken. Elva er åpen for fiske fra torsdag til søndag.  Dato 15.06-20.08

Til fluefiske bruker jeg en 9 fot lang enhånds fluestang fra Scierra med en snelle fra Grey`s

På snella er det et WF8 intermediate kasteline med en sink fortom. En del fiskere velger å bruke 2 hånds fluestang, ingen fasit her. Fisker en del med meitemark også ( Ja, her er diskusjonen i gang) Ikke mange fluefiskere som fisker med mark, men jeg liker å variere fiske mitt.

Til fiske med mark, bruker jeg en 9 fot lang haspel stang med snelle fra DAM.

Utallige ganger har jeg hatt vekkerklokken på alle mulige tider. 04.00, 04.30, 05.00 og sånn bare forsetter det. Tidlig opp, for morgen fiske tar jo fyr!! Nei! Det gjør ikke det. Aldri fått noe i nærheten av en laks så tidlig om morgenen. Joda, har sett fiskere som har dratt fisk om morgenen, men fisken vil ikke verken ha flua mi eller agnet mitt. Så denne gangen hadde jeg god tid til kaffe og frokost. Klokka var nærmere 10.30 før jeg var i gang med fiske. Det var allerede 6-7 fiskere som var i full gang med fiske, men ingen hadde fått noe. Flue eller mark? Mark i dag bestemte jeg meg for. Hadde vel ikke fisket i mer enn 15minutter før det lugget skikkelig i stanga. Jeg gjorde et kraftig tilslag og der satt den! Kjørte laksen i ca 15minutter før jeg fant frem håven og skulle berge den flotte fisken,» Her blir det Facebook bilde» tenkte jeg når jeg lå håven i vannet. Sånn, nå var det nesten i boks. Fikk hodet til fiske over i håven og så, den slipper!! Sakte glir den j…. fisken på feil side av håven og forsvinner ned i elva sammen med det nye Facebook bilde mitt. Jeg banner høyt! Skikkelig høyt.

Nå ser jeg Finn.no annonsen min, «Pent brukt fluestang byttes i strikkepinner og noe garn greier» Kanskje jeg behersker strikking bedre? Etter noen minutter som jeg heldigvis visket bort Finn annonsen og begynner å fiske igjen med noelunde friskt mot. Jeg går litt lengre nedover i elva å kaster ut agnet igjen. Nå! Etter 2-3 kast sitter den igjen! Denne laksen er spinnvil og hopper opp i luften flere ganger. Jeg ber til høyere makter om den denne ikke må slippe, jeg tror til og med jeg laget en deal med vår herre om kirkebesøk 2 søndager i måneden så lenge jeg fikk landet denne laksen. Og bønner blir hørt. Etter noe som virket som uendelig lang tid, fikk jeg endelig landet den.

Denne gangen tok jeg den i halen, ikke mer håv på meg.  Vekta stoppet på 5,6kg. Stolt som en hane kjører jeg ned på campingen hvor jeg har en husvogn ved stranden. Kun 1 fisk pr døgn, så det er godt å slappe av etterpå. Selv om alle fibre i kroppen skriker etter mer fiske.

Det er torsdag så en lang fin fiskehelg blir det. Jeg lander totalt 4 fisk denne helgen av 4 mulige. 1,4- 4,2- 5,6 og 6,7kg. Ikke monster fisk, men utrolig moro er det. Kommer nok mange fine innlegg fra laksefiske i Vikedal fremover, så følg med.