Back to home
Artsfiske

Artsfiske på Stord

Etter en særdeles mislykket fisketur med bare Pigghå i Nedstrandsfjorden, bestemte vi oss for å prøve etter nye arter på Stord. Vi hadde hørt rykter om Fløy fisk og solide Lomrer. Tenk å fått en Fløyfisk! Den er jo rett og slett vakker! Vi pakket også med vadere og hodelykt for kikkfiske når mørket siger på.

Første stoppested er en brygge vi har fått tips om. Jeg rigger til en lett 9» 10lbs stang med tynn fireline på snella. I andre enden av snøret er ett dobbelt slep med str 8 krok fra Berkley, med blåskjell agn.

Jeg prøver på flere steder, men det skjer lite. Veldig lite. Litt smånapping men ikke noe mer. Blåskjell agn henger ikke særlig godt så her en det fritt vilt for agntyver på bunnen. Etter å ha bannet agntyvene på bunnen nedenom og hjem napper det skikkelig i stanga, ett godt tilslag og stanga bøyer seg voldsomt! En frisk fisk det her. Opp kom en lomre på pene 850gram. Joda, det høres kanskje lite ut, men det faktisk en respektabel størrelse på Lomre.  Som vanlig har vi ikke spist noe som helst, og nå slo sulten inn for alvor. Skrubbsultne sprang vi halvveis inn på McDonalds og kjøpte den største menyen de hadde pluss litt til. Nå var problemet reversert, var så mette at vi nesten ikke klarte å bevege oss. Lærer vist aldri!

Med McDonalds på tanken var vi klare for vading. Det var litt mye vind, så vi håpet at ett av stedene var i le for vinden. Første stedet vi var på kunne vi bare glemme. Alt for mye vind.

Men så! Neste plass, der var det ikke vind. Jahoo! Vi gikk ned til vannet for å se bunnforholdene, men tror du ikke vannet var fult i grums da! Så jo absolutt ingen verdens ting her heller! Uff og uff!. Like ved siden lå en båthavn. Vi tok en rask kikk og bestemte oss for kikkfiske i båthavna. Alltid godt med en plan B. Vi rigget til isfiske stengene og på med ny oppladete hodelykter. På Kikkfiske bruker vi hodelykter og fisker på grunt vann slik at en ser fisken. Utrolig spennende når fisken viser interesse for agnet og når den tar agnet.Jeg setter meg på huk å lyser ned i vannet, der ser jeg en svartkutling som ligger på bunnen. Agnet blir servert med største forsiktighet rett foran fisken. Vips! Der satt den. Etter en kort foto runde blir den satt forsiktig ut igjen. Etter jeg hadde flyttet meg til en annen flytebrygge så jeg en liten fisk på bunn. Denne hadde jeg ikke fått fra før. På med verdens minste krok, med verdens minste agn på verdens minste fiskestang. Den ligger litt langt ute så jeg må bøye meg langt ut. Jeg strekker meg laaangt ut.Der røk ett muskelfeste, der røk ett til og der forsvant den lille fisken min. Etter å ha bøyd å tøyd for å få ting på plass i kroppen igjen oppdaget jeg en til. Denne lå perfekt til. Ned med agnet og den tok med en gang! Yes! Nå kunne jeg tilføre Sandkutling på artslisten min som er ganske så tynn. Jeg fortsatte fiske med verdens minste krok, for nå ville jeg prøve på mer mini fisker. Rett nedenfor der jeg satt var en liten stim med bittesmå fisker. Jeg slapp agnet forsiktig ned, men liten interesse for agnet mitt.

Jeg begynte å fiske litt mer aktivt og nå var det litt mer fart i sakene. Plutselig forsvant agnet mitt i munnen til en av de minste fiskene i båthavna, og der kunne jeg slenge på tre tagget stingsild på artslisten min.

Fløyfisken får vi ta nesten gang, vær du sikker!

Vi hadde en flott fisketur, Stord leverte skikkelig denne gang